Wednesday, February 29, 2012

Dr Mahathir Fitnah Ahli Ahli Fekah Mereka Hukum Hudud Dan Jawapan Dari Ustaz Azhar

Tun Doktor Mahathir





Haloo peeps! Yuhuu...Act saja-saja suzie nak share, takda niat nak jatuhkan sesiapa or aibkan sesiapa. Kawan-kawan kt FB yang shared-shared. So suzie shared dengan korang kt sini. Just read & not asking. :)

Gempar satu malaysia apabila Tun Doktor Mahathir dikatakan memfitnah Ahli Ahli Fekah mencipta atau mereka hukum hudud, dibawah ialah tuduhan doktor mahathir,

Hudud ini dibentuk oleh ahli-ahli Fekah, ia tidak terdapat dalam al Qur’an. Di dalam al Qur’an ada hukum-hukum yang tidak begitu keras seperti hukum hudud ciptaan ahli-ahli Fekah. Sebab itu apabila kita nak laksana sesuatu, kita harus rujuk Qur’an kerana itulah punca kepada asas kepada agama kita.

Dan kalau kita baca Qur’an dalam bahasa yang kita faham – kalau kita baca dalam bahasa Arab mungkin kita tak faham walaupun bunyinya sedap tapi kita tak faham. Kalau dalam bahasa kita sendiri kita kaji -baca dalam Qur’an terdapat sekurang-kurangnya 43 ayat yang menegaskan apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil.

Dalam Islam yang terutama bukan hukuman itu, bukan pun saksi yang empat itu. Tetapi hukuman yang adil, kita hidup dalam masyarakat yang berbilang agama. Dan gambar dibawah ialah gmbar jawapan dari ustaz Azhar.




Petikan "printscreen" dari FB

10 madah berhelah:

Ckin Kembaq said...

Ckin ada surat dari hilal asyraf utk mantan pm ni..nnti Ckin kongsikan akak... ^_^

Liza Razak said...

speechless bila baca..apa2 pon kalau kurang ilmu bab2 agama ni..harus rujuk kepada yang arif sebelum buat apa2 kenyataan.x boleh main cakap je bab2 agama ni

YOUsoF said...

Sokong kata Liza.. Sebab tu kita disuruh bergaul dengan orang alim.. Selidik masak² sebelum keluar sebarang kenyataan..

zareliqa afiqa said...

Betul2~ rujuk pada yg lebih berpengalaman :)

Hans said...

tu bahaya bila bercakap tetapi kurang ilmu pasal apa yang dicakap
renung2kan :-)

suzie rahman said...

@Ckin Kembaq yeker ckin. nnt share kt blog ckin k

suzie rahman said...

@Liza Razak yup,klu bab agama tu cetek, jgn sebrg ckp.

suzie rahman said...

@YOUsoF yup yousof, pelik manusia ni.

suzie rahman said...

@zareliqa afiqa mnusia ni mmg, gara-gara nk tunjuk pndai r ni.

suzie rahman said...

@Hans sy suke diam dr bersuara :)